Eeuwenoude schilderijen hebben de tand des tijds en de talrijke restauraties zelden vlekkeloos doorstaan. Gedurende hun levensloop werden ze vaak gerestaureerd, dat gebeurde met de wetenschap en de middelen van die specifieke tijd en liet zijn sporen na. Aan de hand van enkele restauraties tonen we hoe we digitaal veel verder kunnen gaan dan gewone restaurateurs, wat ons toelaat een eindresultaat op te leveren dat dichter bij het origineel staat dan wat nu nog in de musea rest.
Ons eerste voorbeeld is de Toren van Babel van Pieter Bruegel de Oude, letterlijk en figuurlijk een monument.
De meest voorkomende schade is het gevolg van het frequent afnemen van oude vernissen, bij dit werk werd het vernis heel vaak verwijderd. Bij elk van deze handelingen werd met de vernis eveneens, ongewild, een laagje van de verf weggehaald. Vooral de lichtere kleuren, met name de zacht gele zandsteen kleur van het bouwwerk , werden transparant. Met als gevolg dat de eerste ondertekening, zeg maar de ruwe schets in dikke houtskool, zichtbaar werd door het geel.
Bruegel verplaatste de tweede ondertekening in fijn potlood iets naar rechts, daardoor werden de lijnen van de ruwe schets nog meer in het oog springend. Ogenschijnlijk lopen nu dikke vuil grijze strepen over de muren naar beneden, wat uiteraard niet de bedoeling was van de Meester. Al deze grijze lijnen werden zorgvuldig, nagenoeg pixel per pixel, verwijderd en vervangen door de originele kleur, zodat de Toren ten volle zijn originele aspect terugkreeg.
Hieronder ziet u eerst “voor” en onder “na” onze restauratie waarbij u dient te beseffen dat u op sterk gereduceerd formaat kijkt, in werkelijke grootte is alles nog veel opvallender :
Een andere miskleun van formaat werd bij deze ook rechtgezet. Wellicht was er ergens in de loop van de tijdslijn wat vermolming ontstaan aan de bovenkant van het paneel. En men beschikte toen niet over de huidige kunstharsen en componenten die toelaten zulke schade in te dijken. En in het geval van de Toren van Babel ging men wel heel grof te werk. Men zette er de zaag in, het paneel verloor een paar centimeter aan zijn bovenkant met het trieste gevolg dat de top van de toren bijna onder de overlappende kader terecht komt, esthetisch zeer storend. Terzelfdertijd haalden we vergeelde restantjes vernis weg uit de groeven van de borstelstreken en herstelden het originele coloriet van het schilderij. Hieronder ziet u het resultaat.
Over de ganse oppervlakte werden krassen, vuile vlekken en dito verwijderd, minuscuul monniken werk, maar in het totaalbeeld oogt het schilderij frisser en netter, dichter bij wat oorspronkelijk het atelier van Meester Pieter Bruegel de Oude verliet.
Andere vaak voorkomende euvels zijn de letsels te wijten aan het splijten op de panelen. Als drager gebruikte men aan elkaar gelijmde planken van Baltische kwartier eik. Door temperatuurverschillen ontstond schade ter hoogte van de naden (zie lange groene kader in foto onder), deze werden in latere restauraties vaak geretoucheerd met verf bestaande uit andere pigmentsamenstellingen, die navenant door de tijd heen verschillend verkleurden. Ook schilferde de verf soms af (zie brede groen kader).
Al dit soort schade kunnen wij perfect restaureren zoals in onderstaand voorbeeld, “de val der opstandige engelen” van Pieter Breugel de Oude.
Masterpieces beperkt zijn aanbod tot schilderijen waarvan we uiterst hoge resolutie data bestanden hebben. Tijdens dergelijke opnames wordt er evenwel met zeer lange sluitertijden gewerkt. Waardoor een typisch euvel ontstaat. In het vernis op de schilderijen zitten minuscule luchtbelletjes die evenwel het licht tijdens de opname bovenmatig gaan reflecteren waardoor honderden witte reflectiepuntjes zichtbaar worden in de opname. Omdat door het geheel van die puntjes het coloriet wordt geaffecteerd dienen deze puntje per puntje verwijderd.
Onze studio’s zijn uitgerust met Eizo 4K monitoren met automatische kleuren kalibratie zodat we in optimale omstandigheden kunnen streven naar het beste resultaat.
Kiezen voor een Masterpieces facsimile is kiezen voor het beste dat de markt te bieden heeft. Onze facsimile zijn van de hoogste kwaliteit en met de passende inlijsting zullen ze een sterke eyecatcher zijn en een blijvende meerwaarde betekenen voor uw interieur.